Zoeken

Home  /  Wonen & leefomgeving  /  Wonen  /  Woonkwaliteit   /  Onbewoonbaar en/of ongeschiktheid

Onbewoonbaar en/of ongeschiktheid

Het is bij wet verboden om een woning te verhuren die niet voldoet aan de minimale eisen rond woonkwaliteit, zoals omschreven in de Vlaamse Codex Wonen. 

Toch worden nog woningen verhuurd die helemaal niet conform de Vlaamse wetgeving zijn. Wie denkt in zo'n huurwoning te wonen, kan steeds contact opnemen met de dienst wonen voor het opstarten van een administratieve procedure ongeschikt-of onbewoonbaarverklaring. 

Elke belanghebbende kan bij de gemeente een verzoek indienen tot de opstart van deze procedure: de bewoner, de burgemeester, het OCMW, Wonen Vlaanderen, ... Via onderstaand aanvraagformulier kan u de procedure aanvragen. 

Uw aanvraag wordt behandeld door de dienst wonen van de gemeente. Die zal u vragen om sowieso eerst de klachten omtrent de woonkwaliteit te melden aan uw verhuurder. Al huurder heeft u de plicht om de gebreken in de woning eerst aan de eigenaar te melden, zodat deze die kan repareren. Gebeurt of gebeurde dat niet, dan kan de procedure worden opgestart.  

Let op!  Het gaat hier om een tijdsintensieve, administratieve procedure waarbij de woning wordt onderzocht door een onafhankelijke specialist in opdracht van de gemeente om na te gaan hoe erg de woning eraan toe is. Hiervoor wordt een standaard technisch verslag opgemaakt, waarbij de gebreken aan de woning worden ondergebracht in 3 categorieën. Heeft de woning minder dan 7 gebreken van categorie I, dan ontvangt de eigenaar een conformiteitsattest voor de woning. Bevat de woning gebreken van categorie II of III (beide ernstige gebreken, maar in het laatste geval ook met direct gevaar voor de gezondheid en/of veiligheid van de bewoners), dan wordt er een advies tot ongeschikt-of onbewoonbaar verklaring van de woning bezorgd door Wonen Vlaanderen aan de burgemeester.   

De dienst wonen zal pas op dat moment de eigenaar van de woning informeren over het lopende onderzoek. Die krijgt dat de tijd om gehoord te worden en ook zijn kant van het verhaal te vertellen. 

Daarna zal de burgemeester beslissen of het advies van Wonen Vlaanderen wordt gevolgd en de woning administratief ongeschikt/ onbewoonbaar verklaard wordt. In dat geval wordt de woning door de Vlaamse overheid opgenomen in de Vlaamse Inventaris van Ongeschikte en Onbewoonbare woningen (VIVOO) en dient jaarlijks een heffing betaald te worden. 

Voor een onbewoonbaarverklaring moet er al heel wat mis zijn met de woning. In dit geval kan door de burgemeester een snelherstel worden opgelegd, waarbij de gebreken binnen een korte, maar redelijke termijn moeten worden aangepakt en in het slechtste geval tot het ontruimen van de woning. Belangrijk is dat je je bij het opstarten van deze procedure goed laat bijstaan door iemand van de dienst wonen. De procedure heeft namelijk sowieso gevolgen voor de band tussen huurder en verhuurder en die dienen voldoende duidelijk te zijn voor de aanvrager, zodat onaangename verrassingen die later kunnen opduiken, vooraf gekend zijn. 

Veel huurders denken dat een onbewoonbaar verklaarde woning automatisch recht geeft op een sociale woning. Dat is NIET het geval. 

Wat de procedure precies inhoudt, hoe die verloopt en welke de voorwaarden zijn, lees je hier. Wens je een dergelijke procedure op te starten? Maak dan een afspraak met de dienst wonen. Zij zullen je begeleiden bij je aanvraag.

Download hier het formulier op de procedure op te starten.