Leegstaande woningen en panden zorgen vaak voor een onprettig zicht in de omgeving en overlast voor de buren. Het zijn tevens woningen die niet bewoond kunnen worden, terwijl er mensen zijn die dringend een passende woning nodig hebben. Om leegstand tegen te gaan wordt er sinds enkele jaren in Zwalm gewerkt aan een leegstandsregister. Daarin worden leegstaande woningen en panden opgenomen en dienen eigenaars een boete te betalen.
De procedure
Opname in het gemeentelijk leegstandsregister
Bij vaststelling van de leegstand wordt de woning op een gemeentelijke vermoedenslijst geplaatst. Indien na 12 maand die situatie onveranderd is, wordt het pand officieel opgenomen in het gemeentelijk leegstandsregister. Dan wordt de eigenaar in kennis gesteld van de opname. Als je het niet eens bent met de opname, kan je beroep tegen de opname indienen binnen uiterlijk 30 dagen na de kennisgeving. Je verstuurd je beroep als aangetekend schrijven, voorzien van een brief met een duidelijke motivering, voorzien van de nodige bewijsstukken, gericht aan de" dienst wonen van de gemeente, Zuidlaan 36, 9630 Zwalm of via mail naar wonen@zwalm.be. Wanneer het beroep tegen de opname wordt aanvaard, dan wordt u van het register gehaald. Zoniet, blijft uw pand op het gemeentelijk leegstandsregister staan.
Wanneer zich in het lopende jaar veranderingen voordoen (verkoop, verhuring, sloop, ...) mag u deze altijd melden aan de dienst wonen via wonen@zwalm.be
Heffing op leegstand
Wanneer na één jaar de situatie onveranderd is, wordt de eigenaar opnieuw in kennis gesteld van zijn opname in het gemeentelijk leegstandsregister. Aan het einde van dat jaar ontvangt hij een aanslagbiljet van 1300 euro. Indien de woning het tweede jaar na opname in het register nog steeds leeg staat, bedraagt de heffing 2600 euro, het derde jaar 3900 enzovoort met een plafond van 6500 euro heffing per jaar.
Na elke ontvangst van een heffing op leegstand, krijgt u de kans om bezwaar in te dienen tegen de heffing. Dat bezwaar wordt vervolgens door het college van burgemeester en schepenen beoordeeld en al dan niet gegrond verklaard. Je verstuurd je bezwaar als aangetekend schrijven, voorzien van een brief met een duidelijke motivering, voorzien van de nodige bewijsstukken, gericht aan het college van burgemeester & schepenen, Zuidlaan 36, 9630 Zwalm. Wanneer het bezwaar tegen de heffing opname wordt aanvaard, dan wordt u van het register gehaald. Zoniet, blijft uw pand op het gemeentelijk leegstandsregister staan.
Schrapping uit het register
Artikel 6 van het reglement op de leegstand stelt dat een schrapping uit het leegstandsregister enkel kan wanneer de zakelijk gerechtigde bewijst
- dat de woning gedurende
een termijn van ten minste zes opeenvolgende maanden aangewend wordt
overeenkomstig de functie 'wonen'. De datum van schrapping is de eerste dag van de aanwending overeenkomstig met de functie 'wonen'
- dat de woning gesloopt werd
- dat de woning is opgenomen in het register van tweede verblijven van de gemeente
- dat het gebouw of de woning wordt voor meer dan 50% van de totale vloeroppervlakte gebruikt overeenkomstig de functie
Voor de schrapping uit het gemeentelijk leegstandsregister dient de zakelijk gerechtigde een aanvraag tot schrapping in te dienen via onderstaand formulier of een beveiligde zending, gericht aan de dienst wonen. Binnen de 90 dagen na indiening van uw aanvraag tot schrapping dient de administratie een beslissing te nemen en deze kenbaar te maken aan de aanvrager.
Tegen de beslissing over het verzoek tot schrapping kan door de zakelijk gerechtigde in beroep gegaan worden volgens artikel 5 van het reglement op de leegstand.
Vragen over wonen?
Heeft u vragen over wonen? Neem dan contact op met de dienst wonen op 055 480 572 of wonen@zwalm.be. We helpen u graag verder.